شیـعه

وبلاگ شخصی حمید شیرانی

شیـعه

وبلاگ شخصی حمید شیرانی

درباره بلاگ
شیـعه

نبی اکرم (ص) : هر کس که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جهاهلیت مرده است .

شیعه آن چیزی نبود که به ما میگفتند بلکه شیعه ای که ما آن را شناختیم اندیشه ای ناب و برحق بود .

هدف داریم فرهنگ مکتب اهل بیت پیامبر ص و اندیشه ائمه اطهار رو تبلیغ و ترویج کنیم .

به امید ان روزی همه فرق اسلامی. مردممان , قوممان (قوم بلوچ) به ولایت امام زمان (عج) ایمان بیاورند و به امامت ائمه اطهار (ع) شهادت بدهند.

التماس دعا
حمید شیرانی 1391/10/03
بلوچستان

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

چرا صحابه با خلفای سه گانه مخالفت نکردند + تصویر کتاب

مقدمه:

وهابیت و اهل سنت در قضیه غصب خلافت امیر مؤمنان علی علیه السلام و هجوم بر خانه حضرت زهرا سلام الله علیها، شبهه می‌کنند:

 اگر خلافت و جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وآله حق مسلم امیر مؤمنان علیه السلام بوده و یا هجوم بر خانه آن حضرت صورت گرفته است، چرا صحابه رسول خدا و تربیت شدگان مکتب آن حضرت، از حق حضرت علی و هجوم بر خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها دفاع نکردند؟

پاسخ این سؤال را روایت ذیل که با سند صحیح در منبع دست اول  اهل سنت؛ یعنی صحیح مسلم، نقل شده، بیان می‌کند.

مسلم نیشابوری، در صحیح خود روایت ذیل را این‌گونه آورده است:

1847 وحدثنی محمد بن سَهْلِ بن عَسْکَرٍ التَّمِیمِیُّ حدثنا یحیى بن حَسَّانَ ح وحدثنا عبد اللَّهِ بن عبد الرحمن الدَّارِمِیُّ أخبرنا یحیى وهو بن حَسَّانَ حدثنا مُعَاوِیَةُ یَعْنِی بن سَلَّامٍ حدثنا زَیْدُ بن سَلَّامٍ عن أبی سَلَّامٍ قال قال حُذَیْفَةُ بن الْیَمَانِ قلت یا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا کنا بِشَرٍّ فَجَاءَ الله بِخَیْرٍ فَنَحْنُ فیه فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم. قلت: هل وَرَاءَ ذلک الشَّرِّ خَیْرٌ؟ قال: نعم. قلت: فَهَلْ وَرَاءَ ذلک الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم. قلت: کَیْفَ؟ قال: یَکُونُ بَعْدِی أَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ إِنْسٍ. قال: قلت: کَیْفَ أَصْنَعُ یا رَسُولَ اللَّهِ إن أَدْرَکْتُ ذلک؟ قال: تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْأَمِیرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَأُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ.

حذیفه بن یمان مى‏گوید: به رسول خدا عرض کردم:

ما در زمان شرى بودیم خدا خیرى آورد و ما الآن در خیر هستیم آیا دنباله این خیر، شرى است؟ فرمود: بلى، گفتم دنباله آن شر خیرى است؟ فرمود: بلى. گفتم آیا دنباله آن خیر نیز شرى است؟ فرمود:  بلى. گفتم: چگونه است؟ فرمود: بعد از من پیشوایانى بر شما حکومت کنند که به هدایت من هدایت نیافته‏اند و به سیره و سنت من رفتار نمى‏کنند و به زودی در میان آنان مردانى حاکم می‌شوند که دلهاى آنها دلهاى شیاطین است ولى در لباس انسان درآمده‏اند. گفتم: اگر من آن زمان را درک کردم چه کنم؟ فرمود: گوش فرادار و از امیر اطاعت کن، هر چند بر پشت تو تازیانه زند و مال تو را بر باید گوش بده و پیروى کن‏.

النیسابوری القشیری، ابوالحسین مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحیح مسلم، ج 3،  ص 1476، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت.

حال متن روایت را در تصویر کتاب «صحیح مسلم» که آن را هشت تن از علمای اهل سنت حاشیه زده اند، ملاحظه فرمایید:

تصویر 1

 

http://valiasr-aj.com/image_user/vasaeq/sabrsahabe/1.jpg

تصویر 2

 

 http://valiasr-aj.com/image_user/vasaeq/sabrsahabe/2.jpg

تصویر 3

http://valiasr-aj.com/image_user/vasaeq/sabrsahabe/3.jpg

نکات قابل تأمل در روایت فوق:

در این روایت نکات دقیقی وجود دارد که برای فهمیدن منظور رسول خدا صلی الله علیه وآله بسیار مؤثر است.

1. خبر از وقوع شر و فتنه بعد از رحلت حضرت:

فَهَلْ من وَرَاءِ هذا الْخَیْرِ شَرٌّ؟ قال: نعم.

2. پیشوایان بعد از پیامبر، نه به راه حضرت مردم را هدایت می‌کنند و نه تابع سنت پیامبر هستند؛ بلکه از نزد خود، سنت ابداع می‌کنند:

یَکُونُ بَعْدِی أَئِمَّةٌ لَا یَهْتَدُونَ بِهُدَایَ ولا یَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِی.

3. کسانی‌که به عنوان «ائمه» سر کار می‌آیند، صورت انسان دارند؛ اما قلب هایشان قلب شیطان هستند:

وَسَیَقُومُ فِیهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّیَاطِینِ فی جُثْمَانِ إِنْسٍ.

با توجه به این‌که در واژه «سَیَقُومُ» از کلمه «س» استفاده شده، این مطلب را می‌رساند که این پیشوایان با آن ویژگیهایی که دارند، به زودی بعد از رحلت پیامبر روی کار می‌آیند.

و با توجه به این که حذیفه چند روز پس از قتل عثمان بن عفان وفات یافته، و رسول خدا صلی الله علیه وآله نیز تکلیف حذیفه را مشخص کرده، مصداق این ائمه، تنها سه خلیفه اول می‌تواند باشد و نه کس دیگر.

قضاوت بیشتر از این را به خوانندگان عزیز واگذار می‌کنیم و اگر این روایت توهین به صحابه باشد مسؤلیت آن به عهده مسلم نیشابوری است که آن را در صحیح ترین کتاب خود آورده است.

4. صحابه در مقابل جریاناتی که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه وآله در باره غصب خلافت و هجوم به خانه حضرت زهرا و غصب فدک و هر آنچه مربوط به اهل بیت آن حضرت رخ داده است، مأمور به صبر بوده اند:

 قال: تَسْمَعُ وَتُطِیعُ لِلْأَمِیرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُکَ وَأُخِذَ مَالُکَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ.

بنابراین، اگر صحابه راستین رسول خدا و یاران باوفای امیر مؤمنان علیه السلام از حضرت و هتک حرمت به صدیقه طاهره، دفاع نکرده اند، از دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله اطاعت کرده اند.

حمیدشیرانی

نظرات  (۱)

جالب بود 
به امید روزی که همگان به این امر واقف شوند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی